My Photo
Name:
Location: Eastbourne, United Kingdom

Tuesday, October 19, 2010

Jood en Juif. (Klik Hier!)


Kristin Scott Thomas

Dit zou eigenlijk ook mijn verhaal kunnen zijn. Het verhaal van Antwerpen. De stationsbuurt, de Zurenborg, de Belgielei en Klein Antwerpen.
Ikzelf ben in Antwerpen 2018 geboren. Op de Brialmontlei, bij mevrouw Pauwels de vroedvrouw. Kranig mens, ze hielp tijdens de oorlog bij haar joden onderduiken. Tja, toen ik ter wereld kwam was ze al oud en freel. Toch nog steeds even mooi.
Sinds mijn prille jeugd tot aan mijn vertrek naar het heilig land, had ik steeds het gevoel dat ik in op kerkhof leefde.
Dansend op de graf. Zwaar, bedrukt verleden. Geesten en demonen.
Niet dat ik niet van mijn geboortestad hou, in tegendeel ik zie je heel geern, ben echt heel graag bij je, mijn sinjoorenstad. Toch voelde ik nooit dat rust, dat geborgenheid die je zo dicht bij je bakermat, je wortels zou moeten vinden. Voelde daar geen positieve vibes.   
Komt het door het dubbelleven, een verdrongen verleden? 
Joods Antwerpen leeft en leidt een dubbelleven. Bitter. 
Langs de ene kant levend alsof de toekomst niet bestaat, diep ondergedompeld in het ijzigwekkend verleden. Halfdood.
Anderzijds rechtvooruitkijkend zonder notie van het verleden. Bevrijd en feestend.























En over dat zwaar verleden gaat het nu juist.
zie bijvoorbeeld:
(Joden uit Anwerpen in verhuiswagen richting Mechelen en vandaar naar Auschwitz. Gaskamer en schoorsteen. Let ook op aarzelend(?) vrouw rechts.)

(zie "Antwerpen" in rode kader op kamion)

Voor de Belgielei : http://maharal.blogspot.com/2005/01/brief-drie-en-vier.html
Voor de Lange Leemstraat : http://maharal.blogspot.com/2005/01/vervoersgedonder.html
Voor de Van Noordstraat :
Voor de Isabellalei zie:
de Transvaalstraat zie:
de Zurenborgstraat zie:
de Oostenstraat zie: http://maharal.blogspot.com/2005/12/oostenstraat-14-april-1941_06.html
de Marinusstraat  zie:
de Ramstraat : http://maharal.blogspot.com/2007/04/goldie.html
de Korte van Ruusbroeckstraat :  http://maharal.blogspot.com/2008/06/de-korte-van-ruusbroeckstraat.html
de Van de Nestlei,  14 april 1941 :








...Tot hier dan Europa's misdaad


Vanaf hier Europa's welverdiende loon...


From El Pais, Spanish newspaper:
Nederlanse vertaling (google):
 
Heel het Europese leven stierf in Auschwitz :
Sebastian Vilar Rodrigez

Ik wandelde door de straten van Barcelona, en plotseling ontdekte ik een vreselijke waarheid - Europa stierf in Auschwitz.
We hebben zes miljoen Joden vermoord en hebben hen vervangen door 20 miljoen Moslims. In Auschwitz hebben we een cultuur, een gedachte, creatief talent verbrand. Wij vernietigden het uitverkoren volk, waarlijk uitverkoren, omdat het grote en fantastische mensen heeft voortgebracht, die de wereld hebben veranderd.
De bijdrage van dit volk is voelbaar op ieder gebied: wetenschap, kunst, internationale handel, en boven alles, als het geweten van de wereld. Dat zijn de mensen die wij verbrand hebben.
En onder het voorwendsel van tolerantie, en omdat wij onszelf wilden bewijzen, dat wij genezen waren van de ziekte racisme, openden we onze poorten voor 20 miljoen Moslims, die ons stompzinnigheid brachten en onwetendheid, godsdienstig extremisme en een gebrek aan tolerantie, misdaad en armoede, omdat ze onwillend zijn om te werken om hun families met trots te onderhouden.
Zij hebben onze prachtige Spaanse steden veranderd in een derde wereld, verdronken in vuil en misdaad. Opgesloten in hun woningen, die zij gratis van de regering krijgen, beramen zij de moord en vernietiging van hun naïeve gastheren.
En zo, in onze ellende, hebben wij, Europa, een cultuur omgeruild voor fanatieke haat, creatieve geschooldheid voor destructie, intelligentie voor achterlijkheid en bijgeloof.

Wij hebben het streven naar vrede door de Joden van Europa en hun talent om te hopen op een betere toekomst voor hun kinderen, hun vastbesloten vasthoudendheid aan het leven, omdat leven heilig is, geruild voor hen die de dood nastreven, voor een volk dat verteerd wordt door de behoefte aan de dood voor henzelf en voor anderen, voor onze kinderen en voor die van henzelf.
Wat een vreselijke vergissing werd er gemaakt door een ellendig Europa.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home